China reis DGW 2015

Koude voeten en acrobatiek

Hallo lieve vrienden en familie,

Ik weet niet zo goed hoe het weer in Nederland nu is, maar wij werden vanochtend wakker met een uitzicht op een voetbalveldje dat bedekt was met een dun laagje sneeuw. De meeste leerlingen waren hier niet zo blij mee, aangezien we vandaag het Zomerpaleis en de Tempel van de Hemel zouden bezoeken, wat voor het grootste gedeelte buiten ligt. Na het ontbijt was het dus noodzaak om alle handschoenen, mutsen en sjaals uit onze koffers te halen en ons warm aan te kleden voordat we ons in het koude Beijing begaven. We vertrokken om 08:30 met ons busje naar het Zomerpaleis. Het Zomerpaleis ligt aan een meer dat is uitgegraven en waar aan de rand veel kleine bootjes liggen. Veel hiervan waren besneeuwd, maar toch waren de kleurige bootjes in het donkergrijze meer een mooi gezicht! Ook vonden we de Suzhoustraat met traditionele winkeltjes, die ook bij het Zomerpaleis hoort, erg mooi. Het was erg interessant om de rijk versierde buitenverblijven van de keizer en zijn gevolg te bekijken, maar ook heel erg koud!De verkopers van bivakmutsen hebben vandaag goede winst gemaakt.
Na een paar uurtjes door de kou banjeren gingen we naar restaurant Xiang Yang Tun om daar te lunchen en op te warmen. Tenminste, dat hadden we gedacht...Het was zo koud in het restaurant, dat sommige mensen hun jas maar aanhielden! Na de lunch, die uit rijst, soep, groentegerechten en kip bestond, gingen we door naar de Tempel van de Hemel. Wat zijn wij dankbaar dat ons busje zo warm is! Na een rit die erg gewaardeerd werd kwamen we aan bij de Tempel van de Hemel. We moesten niet door één, niet door twee, maar door wel VIJF poortjes voordat we bij het centrum van het complex aankwamen. De ijzige wind was een beetje gaan liggen dus nu konden we wat langer naar de kleurrijke tempel kijken zonder meteen in een ijspegel te veranderen! Ook vonden veel leerlingen de Echomuur erg interessant. Helaas waren zij niet de enigen, waardoor het effect van de muur niet erg duidelijk was. (De stem van de persoon die tegen de Echomuur praat, is overal langs de muur te horen, mits er niet te veel mensen zijn. Dit was natuurlijk niet het geval.) Nadat we weer waren opgehaald door het busje gingen we op weg naar het theater voor de acrobatenshow, die helaas wat later begon dan gepland. Hierdoor hadden we nog heel wat tijd over, zodat we een Chinese delicatesse van een banketbakkertje naast het theater gingen proeven. Deze 'delicatesse' zag eruit als een soort oliebol, maar helaas was de smaak niet hetzelfde...De gefrituurde stukjes deeg met zoete rode bonen-pasta vielen helaas niet bij veel leerlingen in de smaak. Na deze zeer teleurstellende ervaring zijn we het theater binnengegaan. De show was adembenemend! Slangenmensen, torens van acrobaten die nog met dingen gooiden en op balken balanceerden, 10 Chinese dames die zich op één fietsje voortbewogen, acrobaten die overgooiden met Chinees porselein en ten slotte een bol met motoren, wat iedereen heel gaaf vond! Dit was zeker een geslaagde avond! Helaas was de show sneller afgelopen dan we hadden verwacht, maar dat maakte de avond er niet minder spectaculair op! Hierna zijn we teruggegaan naar het instituut om van ons avondeten en een karaoke-avond te genieten, wat ook erg gezellig was.

Het is hier nu heel laat, dus wij gaan slapen! Morgen weer een lange dag, we houden jullie op de hoogte!

Groetjes!

Noah, meneer Rog, mevrouw Liu-Chau en the China gang