China reis DGW 2015

Leerzame donderdag

Hallo lieve vrienden en familie,

De titel voor dit stukje is 'leerzame donderdag', en dat is niet zonder reden! Vandaag stond een les 'Chinees schrijven' op het programma, die vrijwel meteen begon met een toets. We hebben gemerkt dat Chinezen niet alleen snel praten, maar ook snel toetsen afnemen! Terwijl we nog steeds aan het pennen waren en het geratel van onze docent probeerden bij te houden, was deze al de volgende opdracht aan het voorbereiden. Presentaties. Chinezen houden ook erg van opzeggen en citeren, en dat moesten wij dus ook gaan doen. Dialogen die nog best van pas zouden kunnen komen in het Chinese verkeer waren dit keer aan de beurt. Nadat we geoefend hadden totdat we alles op konden dreunen en in het Chinees een taxi konden aanhouden, gingen we lunchen. Naast de gerechten als rijst, groenten en gestoomde broodjes was er dit keer ook yoghurt, voor velen een erg aangename verrassing. Na het eten werd het voetbalveld overspoeld door een groep Chinezen die het wel gezellig vonden om een potje met ons te spelen. Ondanks een ongelukje met een doelpaal was het erg gezellig en waren we weer klaar om ertegen aan te gaan. Op naar kalligrafieles ! Toen we het lokaal binnen kwamen werden we begroet door een schatttig klein mannetje dat niets verstond van wat wij zeiden en heel veel vertelde waar wij ook weinig van snapten (gelukkig konden we mevrouw Liu-Chau inschakelen als vertaalmachine ;) . Onze namen, die mevrouw Liu-Chau vertaald had, kunnen we nu met een kalligrafiepenseel schrijven. Veel mensen beseften dat kalligrafie niet zo makkelijk is als het lijkt, maar toch waren er veel mooie resultaten!

Smile

Na deze interessante les zijn we om 17:15 per stadsbus naar een Chinees restaurant gegaan om de beroemde Peking-eend te proeven, die volgens traditie gegeten wordt met stukjes lenteui, komkommer, hoi-sin saus en lotuspannenkoekjes. De busreis was al een hele belevenis op zich. Kaartjes zijn hier tijdens de rit te koop, voor twee losse Yuan's (28 eurocent). Nadat we dus de bus in gepropt waren begon de kaartenverkoop. Na een aantal minuten heel dicht op elkaar gezeten te hebben kwamen we aan bij het restaurant, dat er prachtig uit zag door alle nieuwjaarsversieringen. Er stonden veel bijzondere gerechten op de draaitafels, waaronder een vis waarvan de kop en de staart los waren neergelegd (die we hebben laten liggen maar waarvan wel veel kiekjes zijn gemaakt). Naast het feit dat dit etentje bij veel mensen erg in de smaak viel, zijn er toch nog een aantal leerlingen die een bezoekje aan het restaurant met de twee gouden bogen hebben gebracht, waar gister meer over vermeld is.
Wink

Morgen is weer een drukke dag, dus wij gaan nu ons huiswerk voor morgen voorbereiden (jaja wij doen huiswerk tijdens onze vakantie
Wink
). Groetjes!

Noah, meneer Rog, mevrouw Liu-Chau en the China gang

Klaas Clements

Wat een belevenissen weer! Echt geweldig! Wish I could be there...

Marc Westeneng

Wat een gezellig verhaal! Ik krijg er zin in
En wat zijn jullie ijverig!
En wat doen jullie veel leuke dingen
Super stoer!

Heleen (moeder van Noah)

ben heel benieuwd naar je kalligrafiekunsten! is je naam in het Chinees ook zo lekker kort? dan was je vast snel klaar (lastiger voor Esmeralda of anderen met een lange naam;))

Limmie Liu

Wat een leuke verhalen (met foto's) van wat jullie allemaal meemaken!
Jullie hebben wel een goeie periode voor deze reis (Chinees nieuwjaar), waarin jullie Beijing nóg meer in traditionele sferen zien ;)
Geniet ervan!

Machteld ( moeder van Bernice)

Wat klinkt het allemaal heerlijk gezellig en leuk!!! Ik zie het allemaal al voor me...geweldig! Geniet nog van alles wat komen gaat!!
Een groet uit Gouda